Yritykset maapallomme siistijöinä – onko vastuu ekologisuudesta kuluttajilla vai yrityksillä?

Yksilön mahdollisuudet vaikuttaa ilmastonmuutokseen ovat hyvin pienet. Se on kiistämätön tosiasia. Yksilön ilmastoteot ovat hyvin usein lähinnä pyrkimyksiä muokata markkinaa. En kuitenkaan näe siinä mitään vikaa. On pyrittävä sellaiseen malliin, jossa yksilön jokainen kulutusvalinta on ekologinen.

En tarkoita, että yritysten holhoamista tulisi lisätä. Rajoitukset ja pakotteet eivät ole oikea tapa muuttaa markkinaa. Niistä kärsivät itse yritysten lisäksi heidän asiakkaansa. Kuluttajien osuus on osata vaatia vastuullisuutta yrityksiltä. Siinä missä yritykset ja organisaatiot palkkaavat siivoojia pitämään työympäristönsä siistinä, tulisi heidän huolehtia hieman laajemmasta työympäristöstään – maapallosta. Kyse on jälleen kerran vastuullisuudesta.

Ostaessaan lähestulkoon mitä vain, kuluttaja voi olettaa, ettei tuote tai palvelu ole hänelle vaarallinen. Yhtä lailla ostajan tulisi voida olettaa, ettei kyseinen tuote tai palvelu tuhoa hänen maapalloansa. Jos jokainen yksilö joutuu itse tekemään tutkimukset siitä, mikä on vastuullisesti tuotettua, jää tutkimustyö auttamatta tekemättä. Jokaisella ei ole aikaa ryhtyä ilmastoasiantuntijaksi.

Yritykselle tai organisaatiolle vastuullisuuden periaatteiden toteuttaminen vie hieman aikaa tai rahaa, mutta tämän jälkeen kuluttajille on tarjolla yksi helpompi valinta. Yksi yritys kerrallaan markkina muotoutuu vastuulliseksi.