06.01.2020

Kohti kestävämpää kulttuuria

Jouluntienoon juhlien aikaan ilmastonmuutos konkretisoituu monelle. Juhlat näkyvät kulutuksen lisääntymisenä. Kyse on kulttuuristamme. Se, että kulutus kertoo vauraudesta, on kulttuurissamme esiintyvää ikivanhaa ajattelua: mitä vauraampi talo, sitä enemmän omaisuutta, mitä enemmän rahaa, sitä enemmän tavaraa. Sen myötä, kun ihmiskunta on havahtunut ilmastonmuutokseen ja sen mukanaan tuomaan luonnon katastrofaaliseen tilanteeseen, ollaan huomattu myös, ettei näin voi jatkua. Silti harva suostuu vapaaehtoisesti luopumaan saavuttamastaan elintasosta ja tavaroiden määrästä. Niinpä, sen sijaan, että teollista kulttuuria pyrittäisiin muuttamaan tuotannon laskemisella pitää kuluttajien tarpeita pyrkiä tyydyttämään ekologisemmin, luontoa säästävämmillä tavoilla. Elintasoa ei tule laskea, pitää vain löytää uusia väyliä sen ylläpitämiseksi.

Kulttuurin sekä ajattelutapojen muuttaminen on vaikeaa, mutta välttämätöntä. Meidän on pyrittävä hitaisiin, mutta toimiviin muutoksiin. Sellaisiin muutoksiin, jotka tapahtuvat ihmisten itsensä ohjaamina. Pakottamalla tulee harvoin hyvää, joten ihmisiä on ohjattava oikeaan suuntaan muokkaamalla ratkaisuista ihmisille kannattavia. Esimerkiksi autoilun saralla Tesla on tässä edelläkävijä yhdistäen ekologisuuden vauraudesta viestivään brändiin. Tässä on kaikilla teollisuuden aloilla mahdollisuus kasvattaa myyntiä ja siihen olisi myös hyvä pyrkiä: lisätä talouden kasvua ekologisesti, luontoa kunnioittaen.

Jokainen voi osaltaan edistää kulttuurin muutosta. Ilmastonmuutos on yhteisön ongelma, johon tarvitaan yhtenäisiä toimenpiteitä. Me kaikki voimme valinnoillamme tukea tahoja, jotka ryhtyvät näihin toiminpiteisiin. Ainoastaan tällöin organisaatioille on kannattavaa panostaa niihin.